Polski English
Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą

O książce

Książka "Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą" jest owocem "Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej", zorganizowanej z inicjatywy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod Patronatem Ministra Transportu i Budownictwa. Konferencja odbyła się w dniach 13-15 września 2006 roku w Poznaniu, a w jej organizacji uczestniczyli: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademia Rolnicza w Krakowie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W konferencji wzięło udział 110 osób z 18 państw europejskich. Wygłoszono 31 referaty, w których poruszone zostały najistotniejsze problemy związane z wpływem infrastruktury transportowej (drogowej i kolejowej) na środowisko przyrodnicze. Zgodnie z przyjętymi już na wstępie założeniami, referaty, dyskusja, a także sesja terenowa zorganizowana przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A., koncentrowały się na oddziaływaniach infrastruktury na organizmy dziko występujące w przyrodzie (faunę i florę).

Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie najważniejszych problemów podnoszonych przez uczestników konferencji. Obejmuje ona 25 artykułów przeglądowych lub oryginalnych, obrazujących aktualny stan wiedzy w podstawowych obszarach coraz rozleglejszej dziedziny naukowo-technicznej zajmującej się wpływem infrastruktury transportowej na przyrodę. Zestaw zamieszczonych w książce prac jest interesujący z kilku powodów. W pierwszym rzędzie, dlatego że poruszane są w nich problemy ogólne, w tym metodologiczne, w znacznym stopniu niezależne od położenia geograficznego analizowanego obiektu. Z drugiej strony, w kilku artykułach zaprezentowano przykłady konkretnych problemów oraz sposoby ich rozwiązania.

Copyright © Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
ISBN 83-87414-83-2
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Zakład Taksonomii Roślin Biodiversity: Research and Conservation

Spis treści

Wszystkie artykuły są dostępne w postaci plików Adobe® PDF. Tutaj można pobrać oprogramowanie obsługujące ten typ plików

Strona tytułowa (w języku angielskim):
Strona tytułowa (w języku polskim):
Jackowiak B.
Wstęp.
Iuell B...
Dzika przyroda a komunikacja.
Box J., Byron H., Colebourn K., French N., Mick H., Knightbridge R., Oxford M., Treweek J., Wells M. & Yost L.
Wytyczne do oceny oddziaływania ekologicznego w Wielkiej Brytanii.
Mikusiński G., Seiler A., Angelstam P., Blicharska M.Ĺ. & TĂśrnblom J.
Wskaźniki i gatunki kluczowe w ocenie wpływu infrastruktury transportowej na środowisko przyrodnicze.
Stojan M. & Ostojić B.Ĺ. B.
Przegląd metod ochrony środowiska w procesie planowania i projektowania autostrad w Chorwacji.
Jackowiak B., Ratyńska H., Szwed W. & Wojterska M.
Wpływ infrastruktury transportowej na siedliska i roślinność: metodyczne podstawy analizy i próba oceny.
Maćkowiak-Pandera J.
Ocena oddziaływania autostrady na biotopy i krajobrazy: czy istnieje międzynarodowy model metodyczny?
Bekker H., Markenstein C. & Huele R.
Ocena działań defragmentacyjnych w Holandii: raport z międzynarodowych warsztatów dotyczących efektów holenderskiego programu MJPO.
Cahill S..Ą., TenĂŠs A., Llimona F. & CabaĂąeros L...
Fragmentacja siedlisk dzikich zwierząt pod wpływem infrastruktury transportowej w przestrzeni zieleni metropolitalnej podlegającej ochronie: studium na przykładzie Barcelony.
TenĂŠs A., Cahill S..Ą. & Llimona F.
Długoterminowy monitoring śmiertelności zwierząt na drogach w Parku Collserola w Barcelonie: wyniki pierwszych 15 lat badań.
Hlaváč V.Ą. & Anděl P.
Fragmentacja siedlisk i śmiertelność zwierząt na drogach w Republice Czeskiej.
Georgiadis L., Bousbouras D. & Giannatos G.
Przypadek Via Egnatia w Grecji: zarys interwencji.
Iuell B... & Strand O.
Wpływ ruchu drogowego na renifery.
Tilmans R.
Postępowanie z nietoperzami: monitoring procesu łagodzenia i jego efektywność.
Tegethof U.
Środki łagodzące oddziaływania infrastruktury drogowej na środowisko w Niemczech.
Bajo N. & Di Noi A.
Środki łagodzące zmierzające do ograniczenia wpływu fragmentacji siedlisk przyrodniczych powodowanej rozwojem infrastruktury.
Buszko-Briggs M.Ĺ. & Pawlaczyk P.Ĺ.
Ocena oddziaływania modernizacji linii kolejowych na sieć Natura 2000 – polskie doświadczenia.
Kurek R.Ĺ. T.
Ochrona dziko żyjącej fauny oraz korytarzy migracyjnych wzdłuż magistralnej linii kolejowej: przykład działań na linii E20 w Polsce (odcinek Rzepin-granica państwa).
Kossak S.
Zasada działania atrapy bodźców kluczowych zastosowanej w urządzeniu UOZ-1 wypłaszającym zwierzęta z torów kolei szybkiego ruchu.
Stolarski M.
Urządzenia do odstraszania zwierząt UOZ-1 dla linii kolejowych o dużych prędkościach ruchu pociągów.
Skriabine P. & Carsignol J.
Zarządzanie, utrzymanie i monitoring przejść dla dzikiej fauny we Francji.
Georgii B., Peters-Ostenberg E., Henneberg M. & Knauer F.
Korzystanie z przejść dla dzikich zwierząt przez średnie i duże ssaki.
Wysokowski A., Janusz L., Staszczuk A. & Bednarek B.
Zmniejszenie negatywnego wpływu inwestycji komunikacyjnych (drogowo-kolejowych) na możliwość swobodnej migracji zwierząt.
Curzydło J. & Konopka J.
Siedliska rozdzielone infrastrukturą transportową ponownie łączone są przez ekologiczne mosty i przepusty: przykłady przejść dla dzikich zwierząt w Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Polsce.
Smit G. F. J., Brandjes J. & Veenbaas G.
Przejścia dla płazów pod autostradami: rozwiązania dla migracji czy dyspersji?
Curzydło J.
Problem masakry płazów w Polsce na przykładzie drogi nr 780 Kraków-Libiąż we wsi Poręba-Żegoty.
Mikusinski G.
Kilka spostrzeżeń dotyczących międzynarodowej konferencji „Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą” 13-15 wrzesień 2006, Poznań.
Jackowiak B., Bekker H., Iuell B..., Mikusinski G., Ratyńska H. & Wojterska M.
Oceny środowiskowe w świetle dyskusji nad oddziaływaniem infrastruktury transportowej na przyrodę.