Polski English
Bajo N. & Di Noi A.
Środki łagodzące zmierzające do ograniczenia wpływu fragmentacji siedlisk przyrodniczych powodowanej rozwojem infrastruktury.
Streszczenie: Na tle obecnego włoskiego programu modernizacji infrastruktury, koniecznym wydaje się spisanie norm mających na celu integrację kwestii poruszanych przez Unię Europejską, a odnoszących się do ochrony różnorodności biologicznej wraz z rozwojem transportu i polityki wdrożenia infrastruktury. W ramach szczególnej inicjatywy APAT, zaangażowano grupę roboczą pn. “Sieć ekologiczna i defragmentacja terytorialna” do koordynowania administracji publicznej takiej jak system agencji ochrony środowiska, Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Kultury, Uniwersytet “La Sapienza” w Rzymie, Uniwersytet Perugii, włoska Agencja Ekologii Krajobrazu, firmy zajmujące się sieciami infrastruktury, jak również organizacje pozarządowe, takie jak WWF i LIPU. Najważniejszym projektem tej interdyscyplinarnej grupy roboczej jest opracowanie „Wytycznych zrównoważonego planowania interwencji łagodzących, minimalizujących skutki fragmentacji środowiska przyrodniczego spowodowanej infrastrukturą liniową”. Szczególna uwaga będzie poświęcona zarządzaniu połączeniami ważnych punktów ekologicznych i funkcjonalnych jako elementów sieci ekologicznej. Na podstawie analizy zebranych danych i badań ewentualnych i wykazanych punktów krytycznych, grupa robocza zdefiniuje nowe kryteria i kwestie, które należy poruszyć, w celu zasugerowania planistom i administratorom metodologie i techniki planowania zrównoważonych działań łagodzących w odniesieniu do Dyrektywy Siedliskowej.
Słowa kluczowe: sieć ekologiczna, infrastruktura transportowa, fragmentacja siedlisk, wytyczne zrĂłwnowaĹźonego planowania, środki łagodzące

Sugerowana forma cytowania: Bajo N. & Di Noi A. 2007. Środki łagodzące zmierzające do ograniczenia wpływu fragmentacji siedlisk przyrodniczych powodowanej rozwojem infrastruktury. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 149-151. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):

Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna