Polski English
Cahill S..Ą., TenĂŠs A., Llimona F. & CabaĂąeros L...
Fragmentacja siedlisk dzikich zwierząt pod wpływem infrastruktury transportowej w przestrzeni zieleni metropolitalnej podlegającej ochronie: studium na przykładzie Barcelony.
Streszczenie: Park Collserola jest położony w obszarze metropolitalnym Barcelony, w pobliżu wybrzeża Morza Śródziemnego. Park zajmuje około 8500 ha lasów zbudowanych głównie z sosny alepskiej (Pinus halepensis) i dębu ostrolistnego (Quercus ilex) i charakteryzuje się dużą różnorodnością siedlisk dzikich zwierząt. Zwierzęta te monitoruje się od ponad 15 lat i dzięki temu są dostępne szczegółowe dane o wymaganiach siedliskowych różnych gatunków ssaków, z grupy wymagającej dużych terytoriów, takich jak żeneta (Genetta genetta) i dzik (Sus scrofa).
W ostatnich latach nastąpił znaczny rozwój urbanizacji w obszarze metropolitalnym Barcelony. W wyniku tego, wiele siedlisk dzikich zwierząt w Parku Collserola jest obecnie skutecznie odizolowanych pierścieniem głównych szlaków transportowych i obszarów zabudowanych od innych pobliskich obszarów przyrodniczych. Ponadto, kilka dróg, w tym ogrodzona droga szybkiego ruchu i linia kolejowa, przecinają park w jego granicach, prowadząc do wewnętrznej fragmentacji siedlisk i ograniczenia migracji zwierząt. Niedawno wydana publikacja „Transport Infrastructure Plan for Catalonia” [Plan infrastruktury transportowej Katalonii] ukazuje rozwój głównych nowych dróg i linii kolejowych w obrębie i wokół Parku Collserola w nadchodzących latach (2006-2026).
Analiza dostępnych danych dotyczących wymagań dzikich zwierząt, w połączeniu ze szczegółowymi badaniami scenariusza przyszłej infrastruktury (z użyciem metod GIS), pozwala na interpretację prawdopodobnego wpływu fragmentacji siedlisk i innych oddziaływań na określone gatunki w Parku Collserola. Procesy urbanizacji poza granicami administracyjnymi parku, wzmagane rozwojem infrastruktury, już teraz prowadzą do znacznych strat tego typu siedlisk i zmiany w pozostałych fragmentach metropolitalnej zieleni, co obniża poziomy progowe dla wrażliwych gatunków żyjących w parku. Uzyskane wyniki wskazują, że granice te zostaną osiągnięte lub przekroczone w Collserola w wyniku realizacji nowego planu infrastruktury. Okazuje się, że plan ten poważnie może narazić na niebezpieczeństwo długoterminową żywotność populacji dzikich zwierząt w Parku Collserola i zagrozić ich ogólnej integralności ekologicznej.
Słowa kluczowe: siedliska dzikich zwierząt, efekt fragmentacji, obszar metropolitalny, Barcelona, Collserola Park, analiza GIS

Sugerowana forma cytowania: Cahill S..Ą., TenĂŠs A., Llimona F. & CabaĂąeros L... 2007. Fragmentacja siedlisk dzikich zwierząt pod wpływem infrastruktury transportowej w przestrzeni zieleni metropolitalnej podlegającej ochronie: studium na przykładzie Barcelony. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 93-102. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):

Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna