Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą
Cahill S..Ą., TenĂŠs A., Llimona F. & CabaĂąeros L...
Fragmentacja siedlisk dzikich zwierzÄ t pod wpĹywem infrastruktury transportowej w przestrzeni zieleni metropolitalnej podlegajÄ cej ochronie: studium na przykĹadzie Barcelony.
Streszczenie: Park Collserola jest poĹoĹźony w obszarze metropolitalnym Barcelony, w pobliĹźu wybrzeĹźa Morza ĹrĂłdziemnego. Park zajmuje okoĹo 8500 ha lasĂłw zbudowanych gĹĂłwnie z sosny alepskiej (Pinus halepensis) i dÄbu ostrolistnego (Quercus ilex) i charakteryzuje siÄ duĹźÄ
róşnorodnoĹciÄ
siedlisk dzikich zwierzÄ
t. ZwierzÄta te monitoruje siÄ od ponad 15 lat i dziÄki temu sÄ
dostÄpne szczegĂłĹowe dane o wymaganiach siedliskowych róşnych gatunkĂłw ssakĂłw, z grupy wymagajÄ
cej duĹźych terytoriĂłw, takich jak Ĺźeneta (Genetta genetta) i dzik (Sus scrofa). Fragmentacja siedlisk dzikich zwierzÄ t pod wpĹywem infrastruktury transportowej w przestrzeni zieleni metropolitalnej podlegajÄ cej ochronie: studium na przykĹadzie Barcelony.
W ostatnich latach nastÄ piĹ znaczny rozwĂłj urbanizacji w obszarze metropolitalnym Barcelony. W wyniku tego, wiele siedlisk dzikich zwierzÄ t w Parku Collserola jest obecnie skutecznie odizolowanych pierĹcieniem gĹĂłwnych szlakĂłw transportowych i obszarĂłw zabudowanych od innych pobliskich obszarĂłw przyrodniczych. Ponadto, kilka drĂłg, w tym ogrodzona droga szybkiego ruchu i linia kolejowa, przecinajÄ park w jego granicach, prowadzÄ c do wewnÄtrznej fragmentacji siedlisk i ograniczenia migracji zwierzÄ t. Niedawno wydana publikacja âTransport Infrastructure Plan for Cataloniaâ [Plan infrastruktury transportowej Katalonii] ukazuje rozwĂłj gĹĂłwnych nowych drĂłg i linii kolejowych w obrÄbie i wokóŠParku Collserola w nadchodzÄ cych latach (2006-2026).
Analiza dostÄpnych danych dotyczÄ cych wymagaĹ dzikich zwierzÄ t, w poĹÄ czeniu ze szczegĂłĹowymi badaniami scenariusza przyszĹej infrastruktury (z uĹźyciem metod GIS), pozwala na interpretacjÄ prawdopodobnego wpĹywu fragmentacji siedlisk i innych oddziaĹywaĹ na okreĹlone gatunki w Parku Collserola. Procesy urbanizacji poza granicami administracyjnymi parku, wzmagane rozwojem infrastruktury, juĹź teraz prowadzÄ do znacznych strat tego typu siedlisk i zmiany w pozostaĹych fragmentach metropolitalnej zieleni, co obniĹźa poziomy progowe dla wraĹźliwych gatunkĂłw ĹźyjÄ cych w parku. Uzyskane wyniki wskazujÄ , Ĺźe granice te zostanÄ osiÄ gniÄte lub przekroczone w Collserola w wyniku realizacji nowego planu infrastruktury. Okazuje siÄ, Ĺźe plan ten powaĹźnie moĹźe naraziÄ na niebezpieczeĹstwo dĹugoterminowÄ ĹźywotnoĹÄ populacji dzikich zwierzÄ t w Parku Collserola i zagroziÄ ich ogĂłlnej integralnoĹci ekologicznej.
Słowa kluczowe: siedliska dzikich zwierzÄ t, efekt fragmentacji, obszar metropolitalny, Barcelona, Collserola Park, analiza GIS
Sugerowana forma cytowania: Cahill S..Ą., TenĂŠs A., Llimona F. & CabaĂąeros L... 2007. Fragmentacja siedlisk dzikich zwierzÄ t pod wpĹywem infrastruktury transportowej w przestrzeni zieleni metropolitalnej podlegajÄ cej ochronie: studium na przykĹadzie Barcelony. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 93-102. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):
Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna