Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą
Georgii B., Peters-Ostenberg E., Henneberg M. & Knauer F.
Korzystanie z przejĹÄ dla dzikich zwierzÄ t przez Ĺrednie i duĹźe ssaki.
Streszczenie: Przedmiotem badaĹ przeprowadzonych zimÄ
i wiosnÄ
2004 i 2005 roku byĹo korzystanie przez Ĺrednie i duĹźe ssaki z 20 przejĹÄ gĂłrnych dla zwierzÄ
t (zielonych mostĂłw) i 23 przejĹÄ dolnych (10 wiaduktĂłw, 6 przejĹÄ przez rzeki lub przepustĂłw, 7 przejĹÄ dolnych), jak rĂłwnieĹź okoĹo 24 przejĹÄ dolnych dla maĹych ssakĂłw, a takĹźe kilku przejĹÄ nieprzeznaczonych dla dzikich zwierzÄ
t. Badanie przeprowadzono na trzech autostradach, trzech drogach szybkiego ruchu i trzech gĹĂłwnych drogach krajowych w poĹudniowych Niemczech (Baden-WĂźrttemberg) i na jednej autostradzie w pĂłĹnocnych Niemczech (Mecklenburg- Vorpommern). WĹrĂłd obserwowanych zwierzÄ
t byĹy: jeleĹ szlachetny, daniel, sarna, dzik, zajÄ
c europejski, lis, szop, borsuk, kuna domowa (jak rĂłwnieĹź kuna leĹna i tchĂłrz) oraz wydra. Wyniki badaĹ wykazujÄ
, Ĺźe zielone mosty i wiÄksze wiadukty byĹy uĹźywane najintensywniej (przez okoĹo 85% wszystkich zarejestrowanych zwierzÄ
t). Z mniejszych przejĹÄ przez rzeki, przepustĂłw i przejĹÄ dolnych dla maĹych ssakĂłw korzystaĹo tylko 15% wszystkich zarejestrowanych zwierzÄ
t. UdziaĹ lisa, zajÄ
ca i sarny stanowiĹ okoĹo 72% (zapis wideo) i 89% (Ĺlady) wszystkich przekroczeĹ zwierzÄ
t. StosujÄ
c róşne analizy regresji wielokrotnej udowodniono, Ĺźe osiem spoĹrĂłd okoĹo 28 niezaleĹźnych zmiennych ma w kilku przypadkach istotny wpĹyw na korzystanie z zielonych mostĂłw przez badane gatunki: szerokoĹÄ wykazaĹa korelacjÄ pozytywnÄ
, natomiast dĹugoĹÄ i wiek mostĂłw, wielkoĹÄ powierzchni zalesionej na mostach, haĹas, dziaĹalnoĹÄ czĹowieka, liczba drĂłg prowadzÄ
cych do mostĂłw i budynkĂłw w ich bezpoĹrednim sÄ
siedztwie wykazujÄ
korelacjÄ negatywnÄ
. Badany efekt bariery drogowej wydaje siÄ byÄ wystarczajÄ
co Ĺagodzony przez budowle sĹuĹźÄ
ce zwierzÄtom do przekraczania infrastruktury, chociaĹź wskaĹşnik przekraczania jest znacznie niĹźszy niĹź przed budowÄ
drogi.Korzystanie z przejĹÄ dla dzikich zwierzÄ t przez Ĺrednie i duĹźe ssaki.
Słowa kluczowe: autostrady, drogi szybkiego ruchu, ssaki, wykorzystanie przejĹÄ dla zwierzÄ t, Baden-WĂźrttemberg, Mecklenburg-Vorpommern
Sugerowana forma cytowania: Georgii B., Peters-Ostenberg E., Henneberg M. & Knauer F. 2007. Korzystanie z przejĹÄ dla dzikich zwierzÄ t przez Ĺrednie i duĹźe ssaki. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 197-208. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):
Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna