Polski English
Georgiadis L., Bousbouras D. & Giannatos G.
Przypadek Via Egnatia w Grecji: zarys interwencji.
Streszczenie: Rozwój gospodarczy w nowoczesnym świecie jest procesem nieodwracalnym, prowadzącym do wzrostu zagrożenia dla zwierząt dziko żyjących i naturalnych ekosystemów. Intensyfikacja sieci drogowych powoduje fragmentację siedlisk oraz łączników między nimi, co w konsekwencji oddziałuje na przepływ genów pomiędzy subpopulacjami dużych zwierząt lądowych. W Grecji, przykładem na to jest budowa nowej czteropasmowej autostrady o długości 600 km o nazwie Via Egnatia. Autostrada ta łączy Zatokę Igumenitsa na Morzu Jońskim z granicą grecko-turecką i przechodzi przez prowincje północnej Grecji (regiony Epirusu, Macedonii i Tracji). Budowla przecina ważne pod względem przyrodniczym obszary masywu Góry Pindos, które są głównym siedliskiem takich dużych drapieżników jak niedźwiedź brunatny Ursus arctos oraz wilk Canis lupus. ARCTUROS, organizacja pozarządowa z siedzibą w Tesalonikach (założona w roku 1992), poważnie wkroczyła w plany budowy autostrady w roku 1994, doprowadzając do zmiany pierwotnej trasy na odcinku 34 km w Prefekturze Grevena, gdzie znajduje się kluczowej wagi korytarz siedliskowy dla drapieżników. Wprawdzie budowa dodatkowych zielonych mostów i przejść dolnych, w celu ograniczenia dalszej fragmentacji siedlisk była zaplanowana, jednak interwencja ta doprowadziła do zwiększenia całkowitej długości tuneli i mostów z wstępnie planowanych 7 do prawie 17 km i pokrycia nimi 50% całkowitej długości drogi. Ponadto, zaplanowano sześcioletni program monitoringu, mający na celu kontrolowanie wpływu autostrady na populacje zwierząt, w okresie poprzedzającym budowę i po jej zakończeniu.
Słowa kluczowe: autostrada, fragmentacja siedlisk, zielone mosty, przejścia dolne, Via Egnatia, Grecja

Sugerowana forma cytowania: Georgiadis L., Bousbouras D. & Giannatos G. 2007. Przypadek Via Egnatia w Grecji: zarys interwencji. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 119-124. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):

Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna