Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą
Georgiadis L., Bousbouras D. & Giannatos G.
Przypadek Via Egnatia w Grecji: zarys interwencji.
Streszczenie: RozwĂłj gospodarczy w nowoczesnym Ĺwiecie jest procesem nieodwracalnym, prowadzÄ
cym do wzrostu zagroĹźenia dla zwierzÄ
t dziko ĹźyjÄ
cych i naturalnych ekosystemĂłw. Intensyfikacja sieci drogowych powoduje fragmentacjÄ siedlisk oraz ĹÄ
cznikĂłw miÄdzy nimi, co w konsekwencji oddziaĹuje na przepĹyw genĂłw pomiÄdzy subpopulacjami duĹźych zwierzÄ
t lÄ
dowych. W Grecji, przykĹadem na to jest budowa nowej czteropasmowej autostrady o dĹugoĹci 600 km o nazwie Via Egnatia. Autostrada ta ĹÄ
czy ZatokÄ Igumenitsa na Morzu JoĹskim z granicÄ
grecko-tureckÄ
i przechodzi przez prowincje pĂłĹnocnej Grecji (regiony Epirusu, Macedonii i Tracji). Budowla przecina waĹźne pod wzglÄdem przyrodniczym obszary masywu GĂłry Pindos, ktĂłre sÄ
gĹĂłwnym siedliskiem takich duĹźych drapieĹźnikĂłw jak niedĹşwiedĹş brunatny Ursus arctos oraz wilk Canis lupus. ARCTUROS, organizacja pozarzÄ
dowa z siedzibÄ
w Tesalonikach (zaĹoĹźona w roku 1992), powaĹźnie wkroczyĹa w plany budowy autostrady w roku 1994, doprowadzajÄ
c do zmiany pierwotnej trasy na odcinku 34 km w Prefekturze Grevena, gdzie znajduje siÄ kluczowej wagi korytarz siedliskowy dla drapieĹźnikĂłw. Wprawdzie budowa dodatkowych zielonych mostĂłw i przejĹÄ dolnych, w celu ograniczenia dalszej fragmentacji siedlisk byĹa zaplanowana, jednak interwencja ta doprowadziĹa do zwiÄkszenia caĹkowitej dĹugoĹci tuneli i mostĂłw z wstÄpnie planowanych 7 do prawie 17 km i pokrycia nimi 50% caĹkowitej dĹugoĹci drogi. Ponadto, zaplanowano szeĹcioletni program monitoringu, majÄ
cy na celu kontrolowanie wpĹywu autostrady na populacje zwierzÄ
t, w okresie poprzedzajÄ
cym budowÄ i po jej zakoĹczeniu.Przypadek Via Egnatia w Grecji: zarys interwencji.
Słowa kluczowe: autostrada, fragmentacja siedlisk, zielone mosty, przejĹcia dolne, Via Egnatia, Grecja
Sugerowana forma cytowania: Georgiadis L., Bousbouras D. & Giannatos G. 2007. Przypadek Via Egnatia w Grecji: zarys interwencji. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 119-124. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):
Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna