Polski English
Jackowiak B., Ratyńska H., Szwed W. & Wojterska M.
Wpływ infrastruktury transportowej na siedliska i roślinność: metodyczne podstawy analizy i próba oceny.
Streszczenie: W dotychczasowej praktyce ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ) szata roślinna i siedliska przyrodnicze traktowane były drugoplanowo. Nie było to zgodne z założeniami metodologicznymi OOŚ, z których wynika, że ocena taka powinna mieć charakter całościowy, holistyczny. Na podstawie wieloletnich doświadczeń związanych z projektem budowy autostrady A2 w zachodniej części Polski, przedstawiona została w niniejszym artykule propozycja metodyczna, obejmująca najważniejsze etapy oceny tego typu przedsięwzięcia na szatę roślinną i siedliska przyrodnicze. Identyfikacja, waloryzacja i ocena kolizyjności planowanej autostrady uwzględnia następujące poziomy organizacji środowiska przyrodniczego: populacyjny, fitocenotyczny i krajobrazowy. U podstaw identyfikacji zbiorowisk roślinnych znajdują się założenia metodyczne szkoły fitosocjologicznej Braun-Blanqueta. W procesie waloryzacji uwzględnia się charakterystyki gatunków i zespołów roślinnych, obejmujące między innymi ich unikatowość oraz stopień zagrożenia w różnych skalach przestrzennych. W ocenie kolizyjności przedsięwzięcia bierze się pod uwagę z jednej strony walory szaty roślinnej i siedlisk przyrodniczych oraz ich wrażliwość na antropopresję, z drugiej zaś przebieg autostrady oraz jej cechy konstrukcyjne. W pracy zaproponowano także kilka sposobów łagodzenia skutków oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym środki minimalizujące i kompensujące straty wynikające z realizacji przedsięwzięcia.
Słowa kluczowe: autostrady, metodyka ocen oddziaływania na środowisko, szata roślinna, minimalizacja, kompensacja, siedliska przyrodnicze, Natura 2000

Sugerowana forma cytowania: Jackowiak B., Ratyńska H., Szwed W. & Wojterska M. 2007. Wpływ infrastruktury transportowej na siedliska i roślinność: metodyczne podstawy analizy i prĂłba oceny. [W:] B. Jackowiak (red.). Oddziaływanie infrastruktury transportowej na przestrzeń przyrodniczą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, s. 53-65. Warszawa-Poznań-Lublin.
Artykuł do pobrania (w języku angielskim):

Artykuł do pobrania (w języku polskim):
Strona główna